onsdag 18 september 2013

Bli äppelmustare!

Foto från appelknyckarmust.se.
Två år på raken har jag arrangerat äppelmustning i mitt bostadsområde med lånade anläggningar.
I år har jag fått minst fem förfrågningar om att arrangera eller låna ut anläggning för dito. Här finns en marknad och affärsidé att utveckla!

I Malmö finns förebilder, ett gäng som redan är på. Besök Äppelknyckarmustarnas hemsida! Deras apparater kan du prova i Malmö söndagen den 22 september då Ronnebygatans ekolivs sår ett frö till Stadsbondens marknad. Där, på marknaden, kommer även vi, Stadsodlarna i Lund att vara representerade med folk, grönsaker och andra fina produkter kl. 12-15. Kom och hälsa på!

Lämnar du minst 10 kg äpplen till Äppelknyckarna så får du en flaska must i utbyte enligt info på Facebook.



Foto på tre olika storlekar från edafos.se.
Av de två anläggningar som jag provat var min favoritanläggning den som var off-grid, d.v.s. utan behov av anslutning till el och vatten. För två år sedan provade vi äppelpress och äppelkross från Ulriksdals trädgård. Krossen hette AZ-7 och pressen AS-20. Året efter lånade snälla vänner ut sin apparatur. Denna anslöts till el och vatten för att få högre tryck och större mängd must per kilo frukt. Vad modellen hette minns jag dock ej men kan leta upp om någon undrar.


Här är några exempel på potentiella kunder att visa och låna/hyra ut till:
- skolor, exempelvis på deras skolgårdsdagar
- villa- och bostadsrättsföreningar (inklusive cider workshop)
kommuners skördefester
butikers trendiga och hållbara happenings
- universitet som håller hållbar profil, nationer och andra studentsammanslutningar
- stadsodlingsgrupper, koloniföreningar, andra föreningar, klimatgrupper, studieförbund...

Lycka till!
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar