måndag 21 oktober 2013

18 okt Miniutvärdering och ett smörgåsbord av fröer

Morgonen inleddes med att de kursdeltagare som var med på Studiefrämjandes ledarutveckling steg 2 berättade en del av vad de varit med om. Allt ville de inte avslöja. Där var flera roliga övningar som de rekommenderar oss andra att uppleva själva. Ett citat som fastnade: Kunskap är information som har värderats och satts i sammanhang.

Sedan bad Karin Jansson oss att berätta vad vi upplevt av kursen, pedagogiken och innehållet. Se nedan.

Sist hade vi fröfrossa. Vid ett smörgåsbord av fröer fick vi ta del av vår skörd, sånt som blir till utsäde nästa sässong. Härligt. Vilken rikedom!

Några ord från miniutvärdering:
Inspirerande att ses i den här gruppen, lära av varandra.

Vi är ambassadörer utåt då vi bjuder folk på mat vi har odlat, syns på bussen med grönsaker som sticker upp ur kassar och tar med kompisar till odlingen.

Jag har tagit med kompisar för att skörda som nog tänkt "ja, ja, vi plockar väl lite 5 minuter" men sedan har varit svåra att slita därifrån. "Fusk att ni får CSN, ni får ju så mycket mat!" sa en syster avundsjukt.

Jag gillar att vi har fått siffror, fakta kring det vi redan tror på som ger trygghet i samtal med andra.

Jag har fått mer konkreta lösningar på hur jag kan leva hållbart.

Jag kan förändra det jag kan. Jag kan acceptera det jag inte kan förändra.

Redan före kursen var jag i den här omställningen. Här hittade jag andra som tänker likadant. Istället för att tjata ihjäl andra i min omgivning kan jag bolla tankar med likasinnade.

Ni (Karin och Nils) har blivit förebilder.

Jag har blivit tuffare.

Vi smittar av oss. Igår kom min man hem med ekologiskt ris.

Och min man googlade detta med fröer. Han berättade för sina slipskollegor på jobbet som blev helt besatta och undrade vad de kunde göra, protestera, skriva på något, eller?

Till sist frågade vi Karin vad hon tyckte och hon svarade bland annat att Fredagarna har varit min roligaste dag i veckan.
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar