lördag 26 april 2014

Hydroponiskt odling i Malmö

Automatiserad bevattning är praktiskt om du inte
kan passa odlingen hela tiden.
Alla lockas inte av att dra på stövlar och odla i jord. Förra veckan upptäckte jag dock att deltagarna i studiecirkeln i hydroponik i Malmö hade samma, eller åtminstone liknande grund till sitt engagemang, som jag och mina kurskamrater i Stadsodlingskursen. Vi måste ställa om från ett fossilberoende livsmedelsförsörjning. Att få sund och hållbart producerad mat är en demokratisk rättighet. Jag vill lära mig att producera mer av min egen mat.

Pluggplantor dras upp i kokosfiber istället för jord.
Ingen som odlar kan missa att vi är beroende av ren luft, rent vatten och näring. Hydroponik och aqvaponik är viktiga pusselbitar inom stadsodling, inte minst för att entusiasterna rekryterar delvis andra deltagare till sin verksamhet än vad "tillsammansodlare" som odlar upp gamla gräsmattor gör.
Experiment pågår med billig respektive dyr belysning.

Jag fick en förfrågan om att gästföreläsa för Hemmaodlats studiecirkel i hydroponisk odling i Malmö. Föredraget handlade om Hållbar utveckling och kretslopp vilket ledde till en diskussion om hydroponikens roll i en omställning mot mer lokal matproduktion.
Salladsexperiment med extra bubbel och en enklare lösning.

Att odla med pumpar, slangar, näringslösningar och extralampor lockar inte mej. Men mer kunskap och fakta av typen "halten nyttigheter i ett salladsblad halveras bara en halvtimme efter skörd" kan få mig att omvärdera och byta ut pelargonerna (eller äta upp dem) i köksfönstret mot en hydroponisk krydd- och salladsfabrik. Eller akvariet mot ett aquaponiskt system - om familjen går med på det.

Foto från KTHs forskningsprojket Det gröna köket.
På KTH pågår forskningsprojektet Det gröna köket där olika fisk- och grönsaksmöbler för en mer klimatsmart livsmedelsproduktion har tagits fram. Det går att se fram emot framtiden!

TIPS! Passa på att besöka Hemmaodlat då de har öppet hus onsdagen den 7 maj från klockan 18.00 till 21.00 på SEA-U, Skeppsbron 10 i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar