onsdag 22 maj 2013

16 maj Utplantering av sallad, kål, lök och purjo

Sex olika sorters kål satte vi i 120-bäddar "i förband", d.v.s. omlott med 50 respektive 60 cm mellanrum.  Det ser så glest ut!  Svårt att förstå att broccolli, kålrabbi, vitkål med mera ska fylla ut platsen. Kålrabbin Azur star är tidig och sattes emellan för tidigare skörd. Superschmelz är sorten jag ser fram emot att skörda! Kålrabbi-slaw är så gott! Här kommer plantorna snart att täckas av en tunnel av väv för att skyddas mot kålfjärilens hungriga larver.

Denna planteringsspade blev min favorit idag. Tipsa gärna om du hittar var jag kan köpa en!
Två sorters purjolök. Hilari är tidig. St Victor kan stå över vintern och skördas t.o.m. nästa vår! 
St Viktor varvades med sallandslök, 10 cm mellanrum. Den tidiga skörden av salladslöken 
ger senare mer plats för purjon att utvecklas.

Här planteras salladen ut "med tillväxtpunkten ovan jord". När jag besökte odlingen på söndagen såg bataviasalladen och dess radgrannar ledsna ut efter intensiv torka. Dock kom efterlängtat regn och en extra skvätt ut vattenkannan gav bladen ny livsglädje. Läs om vattning HÄRDessa salladsrader påminner mig om första gången jag upptäckte mördarsniglarnas våldsamma aptit... 

Tjoho. Växthuset är på gång. Nu är hela skelettet uppe! Tidigare inlägg om växthuset HÄR.
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar