söndag 25 augusti 2013

Benjamin har startat EFS-kapellets köksträdgård

I några blogginlägg berättar vi om projekt och praktik. Benjamin har gjort sitt projekt på EFS-kapellet i Lund där han har startat en liten odling på innergården. Odlingarna har redan blivit en mötesplats. Det som odlas är tänkt att användas i kapellets matservering i samband med "Öppen kyrka".

Vilka är målgruppen för platsen du var på?
De som vistas i kapellet, främst i samband med "Öppen kyrka". Öppen kyrka är ett projekt som pågått säkert en sju-åtta år, troligtvis längre, och innebär att det serveras mat i kapellet, numera två gånger i veckan, och det ges även möjlighet att delta i gudstjänst eller bön i anslutning till måltiden. De som besöker öppen kyrka är studenter, "efs:are", arbetslösa, hemlösa, "vanliga" människor, eller egentligen lite allt möjligt slags folk. Tanken är att grönsakerna ska kunna användas i öppen kyrkas verksamhet (som dock haft uppehåll under sommaren).

Hur sköts och finansieras odlingen?

Öppen kyrka har en anställd, men odlingsverksamheten är ett helt ideellt projekt. De som är med på öppen kyrka har varit med vid anläggningsarbetet och senare skötseln och jag har haft det övergripande ansvaret.

Var det något som fascinerade dig eller något som du lärde dig som du gärna delar?
Det har varit ett ganska stort engagemang. Vi hade några större arbetsdagar i början, eftersom anläggningsarbetet krävde mycket jobb. Jag märkte att det inte är helt lätt att vara arbetsledare, särskilt när det är så mycket folk som det var en dag. Studenterna var de som var bäst på att följa instruktioner...

Det stora "problemet" med projektet var två gigantiska björkar. Typ 90% av arbetet gick åt till anläggning. Vi gjorde en ordentlig djupgrävning av gräsmattan där vi också tog bort rötterna och täckte (efter instruktioner från Nils, om jag nu fattade dem rätt) i botten med tidningspapper omlott, för att hålla ute trädrötterna i fortsättningen. Det var mycket jobb eftersom vi tvingades lägga odlingen precis intill björkarna. Det ställe vi först planerat intill kyrkväggen gick inte eftersom en inspektör hade sagt det var risk för fuktskador.

När anläggningen väl var klar har det gått ganska bra. Vi fruktade att björkarna skulle stjäla för mycket ljus, men det verkar växa helt ok.

Jag glömde säga att vi satte igång sent på säsongen, i mitten på juni. Vi började så och plantera i början av juli. Det har varit ganska stressigt, faktiskt. Jag har lärt mig mycket om vad det kan innebära att starta ett sånt här projekt. Jag har fått träna mig i att fatta egna beslut, vilket inte varit helt lätt eftersom jag är ganska så nybörjare själv. Men det har som sagt gått bra, folk har varit engagerade, så det har ändå varit ett tacksamt arbete. Jag tror det blivit och kommer bli till glädje för folk.

Kan nyfikna besöka odlingen?
Alla är välkomna på öppen kyrka kl. 17.00 måndagar samt 12.00 onsdagar. Eller hör av er till mig om ni vill besöka. Jag har nyckel och kan gå dit när som :)

1 kommentar:

  1. Kul att läsa Benjamin! Överskottet från kursodlingen kanske vi kan skänka dit så inget förgås? /Eva K

    SvaraRadera